• Het eerste Educatieproject van Brabant Koor en Fontys

    Op 26 oktober 2018 tekenden voorzitter Jan Houben van Stichting Brabant Koor en Astrid Venes, Directeur Fontys Hogeschool Kind En Educatie een driejarige samenwerkingsovereenkomst. Het project heeft aandacht voor juist stemgebruik bij zingen in, met én voor de klas, en wordt gegevens door zangers van Brabant Koor met een professionele muzikale achtergrond. De zanglessen worden gegeven aan eerstejaars studenten op de Pabo’s in Tilburg, Eindhoven, ‘s-Hertogenbosch, Veghel en Venlo.

    In najaar 2018 startte het educatie project en geeft Patricia 8 zanglessen van 45 minuten elk aan de eerstejaars Pabo studenten van de Fontys hogeschool Eindhoven. In 2019 zal Patricia 8 lessen geven aan de eerstejaars Pabo studenten van de Fontys Hogeschool in Venlo. Op de andere Pabo’s geven zangdocent collega’s van het Brabant Koor les.

    Pabo Eindhoven en Venlo

    In elke les van Patricia komt een nieuw kinderlied, canon en/of quodlibet aan bod. De studenten leren alles uit het hoofd op de toonhoogte waarin kinderen op de basisschool het gemakkelijkst zingen. Eigenlijk krijgen ze het lied gepresenteerd zoals het op de basisschool ook het beste gaat: uit het hoofd, lekker vlot en op toonhoogte.  
    In verschillende werkvormen leren de studenten zelfstandig zingen, naar zichzelf en naar elkaar te luisteren en de eigen stem beter kennen. De studenten leren het verschil tussen het stemgeluid van kinderen en volwassenen (zoals zijzelf zijn); ze leren ervaren hoe naar het is om te laag te moeten zingen en wat het belang is van het zich aanpassen aan de hoogte van de kinderstem. In stemvormingsoefeningen leren ze de omvang van de eigen stem te ontdekken. Ook leren ze de verschillende aspecten van het zingen, zoals: adem, omvang, mannenstem versus vrouwenstem en omgaan met mode 1 en mode 2 (borst- en kopstem). Naast de algemene kennis en ervaringen over zingen en de kinderstem krijgen ze zoveel mogelijk training van de eigen stem. En dit alles in een opgewekte en positieve sfeer. Het is in mijn lessen belangrijk dat de studenten de uitdaging met zichzelf willen aangaan, de vaardigheden uitbreiden en ervaren dat zingen leuk kan zijn. Het enige dat ik van de studenten verwacht is de bereidheid grenzen op te zoeken en er overheen te stappen, zoals (alleen) zingen eng te vinden, en ‘hoog’ zingen moeilijk….

    Omvang van de stemmen van de studenten in kaart gebracht.