• Zangles voor Koorzangers

    Kunnen koorzangers ook als koorzanger zangles nemen? En wat leren zij dan? Zangles voor koorzangers: lees het complete artikel op basis waarvan er in ZING magazine januari/februari 2018 in de rubriek KWESTIES een samenvatting staat.

    Zangles voor koorzangers, zo zit dat

    Toen ik mijn zangles praktijk ging openen vroeg ik me af wat de meerwaarde ervan zou zijn in de markt. Er zijn tenslotte meerdere zangdocenten actief en ik zou gaan vissen in dezelfde zangers-vijver. Ik besloot mijzelf als specialist in de markt te zetten: als zanglespraktijk voor koorzangers. Dat lag voor de hand omdat ik een fan van koorzang ben en sinds mijn kindertijd in koren zing, als amateur en als professional. Aldus geschiedde, Het VocaalAtelier zag het daglicht.
    De vraag is nu, op welke wijze mijn lespraktijk zich onderscheid van een ‘gewone’ zangles praktijk. De zanglessen zien er grotendeels het zelfde uit als een ‘normale’ zangles. Wat ik niet heb is een voorspeel avond. Ik wilde wel maar mijn leerlingen niet: “ik ben zo blij met dat ik bij jou een koorzanger mag zijn, ik wil niet in mijn eentje op het podium staan…”, was het veel gehoorde argument. Dat begrijp ik wel: koorzangers zingen samen, zijn gewend te mengen, te volgen en zich aan te passen. In plaats daarvan organiseer ik af en toe samenzang middagen waarin de leerlingen het repertoire kunnen afwerken onder begeleiding van een pianist. Of koorzangers komen samen op zangles en zingen meerstemmig repertoire. Ook is er een vrouwen vocaal ensemble waarin groepszangles, gehoor, ensemble technieken en meerstemmig repertoire vaste onderdelen zijn.

    Wat is het verschil?

    Het belangrijkste verschil in zangles voor koorzangers is wel dat in de zanglessen koorrepertoire mee genomen mag worden met als doel de daarin vocaal moeilijke punten aan te pakken. Dat is tenslotte het repertoire dat koorzangers elke week zingen en ook mee optreden. De nieuwe vaardigheid die in de les wordt aangereikt wordt dan elke week geoefend en het mes snijdt aan meerdere kanten: de zanger wordt er beter van, het koor wordt er beter van en men oefent zowaar! De leerlingen werken met plakbriefjes in de partituur waarop ze tijdens de koorrepetitie probleempunten kunnen bijhouden, dat werkt lekker vlot in de zangles zodat er nog tijd over is voor het andere stukken. Op deze wijze krijgen ze zelf ook verantwoordelijkheid voor hun aandeel bij de zanglessen én het koor. Grappig is dat leerlingen vaak pijnpunten in de partituur vinden die aansluiten bij de koers die ik met ze in ben geslagen.
    Mijn lesinhoud pas ik ook wel eens aan de kooractiviteiten aan. Zo komen er na oud- en nieuw wel eens coloratuur-achtige oefeningen en Bach (solo-) stukken in de les aan bod als ik weet dat leerlingen met Pasen een Bach passie gaan zingen. Grappig is dat menig leerling zelf aankomt met de vraag voor een koorstuk specifieke vocale training: ze zijn zelf al een probleemanalyse gaan doen…, en dat beloon ik graag en zoek naar het haalbare per leerling. Voor de leerlingen komt er op deze wijze een goede lijn in de hobby: het zijn geen twee gescheiden dingen meer, de zangles en het koor. Het gaat in grote lijnen over hetzelfde. Het wordt als het ware een echte studie. Zodoende benoem ik vaak dat mijn leerlingen een koor-carrière aan het maken zijn.

    Het andere, wat ongebruikelijke in zangles voor koorzangers, is dat in het doen van de oefeningen en repertoire ik zo af en toe een beetje aandacht heb voor de kant van de dirigent. Wat is er nodig om een mooie koorklank te krijgen? Bijvoorbeeld de klinkers die op dezelfde plek moeten blijven. Dat klinkt vocaal sowieso mooier, maar voor zuiverheid in meerstemmigheid is het essentieel. Zo ook dat je medeklinkers op een specifiek moment timet. In solorepertoire ben je veel vrijer en beide leren ze, maar in een koor moet iedereen dat op het zelfde moment doen en de dirigent is de baas. Er is dus weinig vrijheid of ruimte voor een persoonlijke timing en interpretatie. Dat feit doet wat met jouw focus, adem- en zangtechniek dat echt anders is dan bij solorepertoire.

    Notenschrift

    Als kers op de taart leer ik mijn leerlingen het notenschrift, tellen en maatsoorten; waar ze harmonisch zitten in een stuk en waarom het soms qua zuiverheid misgaat in een koor en hoe zij dat als koorzanger kunnen aanpakken. Soms leer ik ze het dirigenten ‘gezwaai’ te begrijpen: waar zit de 1, hoe werkt een fermate en hoe kan je zien waar die afsluitende ‘t’ moet. Heel belangrijk is dat de leerling leert met een dirigent mee te ademen en dat ze hun adem en vocale lijn gaan verdelen in de frasering van de dirigent. Dit is echt anders dan in solorepertoire! Leren contact te onderhouden, meevoelen en reageren op die externe factor is dus heel belangrijk. Dit zijn maar een paar voorbeelden en dan heb ik de factor muzikaliteit in de koorzetting nog niet eens genoemd. Als je nagaat dat dit allemaal ingepast wordt in een ‘gewone’ zangles is er dus heel veel te doen voor mij als zangdocent. Maar ik zou niet meer anders willen. Ik vind het zo ontzettend leuk dat koorzangers genieten van samen muziek maken, van koorzang én dat ze er beter in willen worden. Dat is een drive die wij, de zang leerling, de docent en ook het koor met elkaar delen.

    Zangles voor koorzangers

    ZINGmagazine | januari/februari 2018 | nr 78

    Interesse?

    Heb je interesse in het maken van een koor-carrière? Denk je dat je meer kan bereiken met jouw stem en muzikaliteit? Informeer dan eens naar de mogelijkheden. De inhoud van de lessen bepalen we samen en de voortgang evalueren we regelmatig.
    Of het nu lichte muziek is of klassiek, je bent welkom bij Het VocaalAtelier in Eindhoven Centrum.

    Lees ook de artikelen Zangles voor kinderen of over het Coachen van koren

    ZING magazine is het blad voor zingen en koorzang

    Reactie geven? laat het me weten en stuur een bericht