• Zangtips voor beginners; hoe wordt jij een zangtalent?

    22/08/2017 | Blog | Chelsea
  • Ben je een natuurtalent of hou je gewoon van zingen? Niet iedereen heeft aangeboren zangtalenten en dat hoeft ook helemaal niet! Het draait namelijk allemaal om genoeg oefening en het gebruiken van de juiste zangtechnieken. Dit is nog belangrijker dan het vermogen van je stem. Talent is namelijk niet alles, ook doorzettingsvermogen is een must om verder te komen in de zangwereld. Wij hebben voor jullie de belangrijkste zangtips voor beginners op een rijtje gezet.

    Tip 1: warming up

    Begin ten aller tijde met een warming up wanneer je aan een oefensessie begint. Een warming up zorgt voor een opwarming van je stembanden en net zoals bij iedere sport helpt dit om blessures te voorkomen. Wanneer je jouw stem goed opwarmt wanneer je begint voorkom je (blijvende) schade aan je stembanden.

    Tip 2: doe rustig aan

    Wanneer je meteen te hard van stapel loopt kan je je stembanden beschadigen. Zorg dus dat je rustig aan doet wanneer je begint. Plan je oefensessies in op vaste tijden en dagen en zorg voor regelmaat. Jouw spieren moeten getraind worden, vooral als je pas begint met zingen. Ze zijn het namelijk niet gewend en wanneer je regelmatig oefent zullen je stembanden en spieren sterker worden.

    Tip 3: zorg voor ondersteuning

    Het is belangrijk dat je je ontspant tijdens het zingen, wanneer er teveel spanning op je stembanden en spieren zit, is het lastiger om de juiste toonsoort te behalen. Aan het begin is het daarom eenvoudiger om liggend te oefenen. Hierbij wordt je rug beter ondersteund. Dit is makkelijker om je buikademhaling onder controle te krijgen.

    Tip 4: blijf jezelf

    Begin vooral met het vinden van je eigen stem, het is belangrijk dat je een liedje kiest wat binnen jouw eigen bereik ligt. Hiermee vergroot je namelijk je stembereik en wordt de kans op schade aan je stembanden kleiner. Wanneer er speciale technieken gebruikt worden door een andere zanger weet je dit als beginnend zangtalent niet. Het is veel belangrijker om je lijf en gezicht te ontspannen en niet te schreeuwen. Je stemvermogen zal vanzelf voldoende toenemen. Probeer ook niet als iemand anders te klinken of bekende zangers na te doen, zorg dat je een eigen stem ontwikkelt en jezelf blijft.

    Tip 5: verbeter je ademhaling

    Wil je beter kunnen ademen tijdens het zingen? Zorg dan voor voldoende beweging. Hierdoor zullen jouw longen meer zuurstof opnemen in je bloed. Ga meerdere keren per week hardlopen, zwemmen of een stuk fietsen. Het hoeft echt geen abnormaal zware work-out te zijn, maar beweging is voldoende. Zorg daarnaast dat je goed uitgerust bent wanneer je gaat zingen en niet rookt. Je moet kunnen ontspannen, draag daarom ook geen strakke kleding en zorg dat de ruimte waarin je gaat zingen van te voren goed is geventileerd. Een uurtje voordat je gaat zingen kan je al een raam open zetten. Ook is het handig om niet direct na het eten te gaan zingen, laat je maaltijd eerst rustig verteren. Een volle maag is namelijk niet goed voor je ademhaling en je zal er ook niet beter door gaan klinken.

    Natuurlijk is het vele malen effectiever om hulp in te schakelen van een echte professional met de benodigde vakkennis. Wil jij jouw stemtechnieken verder ontwikkelen? Dan zien we jou graag terug bij Het Vocaal Atelier in Eindhoven. Interesse in het volgen van privé zangles? Schrijf je dan in voor een geheel vrijblijvende proefles.