Pabo zanglessen. Educatieproject van Brabant Koor en Fontys

Het eerste Educatieproject van Brabant Koor en Fontys

Op 26 oktober 2018 tekenden voorzitter Jan Houben van Stichting Brabant Koor en Astrid Venes, Directeur Fontys Hogeschool Kind En Educatie een driejarige samenwerkingsovereenkomst. Pabo zanglessen. Een educatieproject van Brabant Koor en Fontys. Het project heeft aandacht voor juist stemgebruik bij zingen. Het wordt gegevens door zangdocenten die ook zingen in het Brabant Koor met een professionele muzikale achtergrond. Zoals ik, de zangdocent van Het VocaalAtelier. De zanglessen worden gegeven aan eerstejaars studenten op de Pabo’s in Tilburg, Eindhoven, ‘s-Hertogenbosch, Veghel en Venlo.

In najaar 2018 startte het educatie project. Patricia 8 zanglessen van 45 minuten elk aan 4 groepen eerstejaars Pabo studenten van de Fontys hogeschool Eindhoven. In 2019 zal Patricia 8 lessen geven aan twee groepen eerstejaars Pabo studenten van de Fontys Hogeschool in Venlo. En aan de zelfde Pabo een extra serie van 4 lessen van 1 uur aan de tweedejaars studenten.

Pabo Eindhoven en Venlo

In elke les van Patricia komt een nieuw kinderlied, canon en/of quodlibet aan bod. De studenten leren alles uit het hoofd op de toonhoogte waarin kinderen op de basisschool het gemakkelijkst zingen. Eigenlijk krijgen ze het lied gepresenteerd zoals het op de basisschool ook het beste gaat: uit het hoofd, lekker vlot en op toonhoogte.  

10 eerstejaars jaars Pabo leerlingen zingen de canon ‘I like the flowers’ in de 6e les.


In verschillende werkvormen leren de studenten zelfstandig zingen, naar zichzelf en naar elkaar te luisteren en de eigen stem beter kennen. De studenten leren het verschil tussen het stemgeluid van kinderen en volwassenen (zoals zijzelf zijn). Ze leren ervaren hoe vervelend het is om te laag te moeten zingen. En ze leren wat het belang is van het zich aanpassen aan de hoogte van de kinderstem. In stemvormingsoefeningen leren ze de omvang van de eigen stem te ontdekken. Ook leren ze de verschillende aspecten van het zingen, zoals: adem, omvang, mannenstem versus vrouwenstem en omgaan met mode 1 en mode 2 (borst- en kopstem). Naast de algemene kennis en ervaringen over zingen en de kinderstem krijgen ze zoveel mogelijk training van de eigen stem. En dit alles in een opgewekte en positieve sfeer.

“Er moet hier een wonder gebeuren” zeiden de tweedejaars studenten in mei 2019. En dat gebeurt! Het is in mijn lessen belangrijk dat de studenten de uitdaging met zichzelf willen aangaan, de vaardigheden uitbreiden en ervaren dat zingen leuk kan zijn. Het enige dat ik van de studenten verwacht is de bereidheid grenzen op te zoeken en er overheen te stappen: zoals (alleen) zingen eng te vinden, en ‘hoog’ zingen raar en moeilijk….
Het wonder verrichten ze gelukkig zelf, ik als docent begeleid ze alleen maar 🙂

Omvang van de stem van elke Pabo student in kaart gebracht.
Omvang van de stem van de studenten in kaart gebracht.